Anuncis
Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Tècniques de respiració per combatre l’ansietat i l’estrès.

Les tècniques de respiració ens ajuden a relaxar-nos, baixar els nivells de ansietat, expulsar secrecions, enfortir els pulmons per evitar futurs problemes respiratoris i reduir la carrega de treball del cor… entre altres.

Quan augmenta el nostre nivell  d’ansietat, s’accelera el ritme cardíac i s’altera el ritme respiratori, portat  a un extrem (atac d’ansietat) ens pot provocar dificultat per a respirar. Sabem que l’oxigen alimenta les cèl·lules del nostre cos i  que amb una bona respiració la sang oxigenada arribarà als diferents òrgans (digestius, sistema muscular, esquelètic…) provocant el millor funcionament d’aquests, afavorint l’absorció dels aliments i recuperant-se més ràpidament de les lesions musculars (distensions, contractures…).

A nivell cardiovascular, una bona respiració ens ajuda a mantenir una bona freqüència cardíaca mantenint així un estat físic d’acord en l’edat de cada persona, evitant problemes com serien les arítmies, la fatiga després de fer un exercici suau…

Gràcies a la respiració diafragmàtica (profunda) augmentem la quantitat d’aire que entra als pulmons i per tant l’oxigen que arriba a la sang.

Per això, saber controlar la respiració diafragmàtica/toràcica i superficial/profunda ens donarà molts beneficis físics que notarem durant les activitats físiques  del dia a dia (millorant els sistema nerviós simpàtic) i a nivell mental ja que la respiració profunda activarà el sistema nerviós vegetatiu (parasimpàtic) que en facilita la relaxació.

Hi han diverses tècniques per aprendre a controlar els diferents tipus de respiració sobretot la diafragmàtica que és la que ens aportarà beneficis a més nivells.

Una tècnica seria l’exercici de les “canyetes” on es respirarà a través d’aquestes. Comencem amb tres o quatre i anem reduint poc a poc el número, al mateix temps anem augmentant la intensitat de les activitats aeròbiques; Així re entrenem el cos i l’ensenyem a aprofitar la màxim l’aire respirat.

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Taller practiques “horting”

 M. Del Tura Bovet, orientadora en salut. IDE, Institut de l’estrès.
En aquest taller, realitzat al mes de juny, s’han ensenyat les bases per a poder practicar l’horting que no és més que cultivar hortalisses a casa (en una terrassa, finestra, balcó, pati…) en el temps lliure i després collir-les i consumir-les.
A les ciutats de tot el món, aquesta pràctica s’està estenent pel seu valor terapèutic. Es pot practicar a qualsevol edat, facilita les relacions socials i intergeneracionals, rebaixa l’estrès, millora l’insomni, pot reduir el risc d’obesitat i malalties cardiovasculars, així com procurar-nos una alimentació sana.
rotacio cultius
Abans de passar a la pràctica es va comentar què necessitem per practicar “horting”: espai, recipients de cultiu, substrat, eines, plantes hortícoles, aigua i la bona voluntat i un mínim de dedicació regular de l’hortelà.
A la pràctica es va comparar diferents substrats,  apreciant sensorialment (color, textura, olor…) les diferències i comentant quins eren més aconsellables per a cada tipus de cultiu.
Després de veure llavors de diverses hortalisses, cadascú va sembrar en un recipient mongetes, es varen repicar plàntules de meló i es varen trasplantar enciams,  fent pràctiques així de sembra, repicat de plàntules i plantació de planter.
També es va insistir en la importància del reg i la seva freqüència així com l’interès de tenir en compte la rotació de cultius.
20160602_194501 foto blog
Durant tota l’hora i mitja del taller es va establir un diàleg entre tots els assistents, sorgint preguntes a mesura que s’anaven fent les pràctiques.
Finalment es va demanar que es tornés a fer un taller sobre el tema per tal que tothom que volgués pogués explicar la seva experiència, les satisfaccions i els dubtes sorgits, i així avançar en el coneixement per a la pràctica de l’horting.
Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Reeducació postural

Francesc Múria, fisioterapeuta. IDE, Institut de l’estrès.

El passat mes de maig es va realitzar un taller de reeducació postural impartit per el fisioterapeuta Francesc Múria, on l’objectiu d’aquest era donar a les persones que van participar uns recursos i unes pautes tant per millorar la seva postura com per realitzar d’una forma més econòmica i menys lesiva la seva feina, les feines de la casa o simplement per realitzar algunes activitats quotidianes com llegir un llibre o estar mirant el mòbil quan anem en el metro.
Vivim en una societat on per el sedentarisme, el ritme de vida que portem, les llargues jornades laborals… ens fa oblidar la nostra postura derivant a àlgies del nostre sistema locomotor que ens fa disminuir la qualitat de vida, limitant molts cops les activitats de la vida diària.
Es van realitzar un total de 4 sessions teòric-pràctiques. A les sessions teòriques es va explicar l’anatomia i biomecànica de la columna vertebral, que és i per què apareix el dolor, quina influencia té el estrès en la nostra postura i que podem fer per alleujar els símptomes d’aquest a casa i per què quan estem més estressats ja sigui per la feina, la família o factors externs ens pot fer mal les cervicals, les lumbars o notem molèsties en la digestió.
A les sessions pràctiques es va donar una sèrie d’exercicis senzills i adaptats a cada persona per:
– tonificar la musculatura profunda que ens aguanta la columna vertebral recta.
– estiraments dels músculs i grups musculars més importants i que ens porten més problemes per les nostres activitats diàries.
– exercicis de relaxació
També es van fer exemples pràctics i dinàmics on els participants simulaven les activitats laborals o del dia a dia i entre tots corregíem o donàvem idees per millorar la postura del participant o economitzar els gestos tècnics de cada professió (cambrers, odontòlegs…) i així evitar els dolors conseqüents a aquesta activitat.
Van ser 4 sessions molt dinàmiques on els participants del taller van sortir amb unes nocions sobre el funcionament del cos humà, amb uns exercicis senzills i pràctics que es poden realitzar a casa per millorar la postura i amb un bloc de recursos i consells de salut molt importants per millorar la qualitat de vida d’aquests.

foto blog foto blog 2

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Xerrada sobre receptes express

Impartit per la Dra. Laura Arranz experta en alimentació i nutrició de GanaNutrición, i amb la col·laboració del Xef Xavier Sancho (la Cistelleta de Barcelona i Tots a Taulaaa!)

El dimecres 27 d’Abril a l’IDE (Institut de l’estrès) la Dra. Laura Arranz, juntament amb la col·laboració del Xef Xavier Sancho van realitzar una xerrada sobre cóm preparar receptes saludables i delicioses de manera ràpida i fàcil. A la actualitat la majoria de gent no disposa de suficient temps per preparar un bon i saludable dinar o sopar, i acaba fent qualsevol cosa precuinada o menys saludable. Es important per evitar aquestes coses, organitzar-se a l’hora de fer la compra apuntar en una llista aliments saludables i conèixer les formes de preparació ràpides de plats sans i deliciosos.  En aquesta vida és molt important menjar bé i sa per guanyar salut!

La xerrada va començar comentant els aspectes bàsics de la nutrició i salut a càrrec de la Dra. Laura Arranz, va parlar de la importància dels nutrients que necessitem a través d’una dieta suficient, variada i equilibrada composada per aliments de tots els colors. Es va fer un repàs dels grups alimentaris, de les virtuts alimentaries de les verdures, fruites, fruits secs, llavors, llegums, etc, i del què es considera una ració.

Desprès el Xef Xavier, va explicar com preparar algunes receptes fàcils i molt bones. Va comentar com combinar cada plat en funció si eren plats únics, primers o segons, i si corresponien més a la hora de dinar o sopar.

Tots els assistents varen participar activament en el taller formulant diverses preguntes sobre el tema.

Paral·lelament, es va realitzar un taller on els nens  van poder fer manualitats elaborant plats saludables tot jugant.

13072693_1585068685138559_2167496006127663372_o[1]IMG-20160428-WA0008

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Gimnàstica abdominal hipopressiva

El dia 7 d’abril, la fisioterapeuta i osteòpata Anna Torné, va explicar a un públic molt interessat, què és aquest tipus de gimnàstica, en què consisteix i per a què i per a qui està indicada.
Tres paraules clau en aquest tipus de gimnàstica: diafragma, faixa abdominal i sòl pèlvic. Tots els músculs que podem exercitar.
El diafragma és el principal  múscul respiratori,  situat entre les cavitats toràcica i abdominal que té una importància cabdal en el correcte funcionament dels nostres òrgans interns.
La  faixa abdominal correspon als músculs profunds de l’abdomen,  disposats en tres capes que emboliquen i protegeixen la cavitat abdominal,  on es situen òrgans com l’estómac, els intestins, el pàncrees, el fetge o la melsa.
I el sòl pèlvic és una estructura músculo-tendinosa situada a la part més inferior de la pelvis menor que serveix de sosteniment als òrgans pèlvics com la bufeta de l’orina, l’úter i el recte.
El moviment natural del diafragma quan respirem crea un vaivé permanent en les vísceres abdominals. En la inspiració les empeny avall i en la espiració les aspira cap amunt.
Durant  un exercici hipopressiu el diafragma s’activa allunyant les seves fibres del centre, provocant un efecte de SUCCIÓ que aspira el contingut abdominal en contra de la gravetat i descomprimeix el sòl pèlvic. En disminuïr la pressió intrabdominal s’aconsegueix la contracció reflexa/protectora d el sòl pèlvic i de la faixa abdominal profunda.
IMG_5206

La GAH és una tècnica creada per Marcel Caufriez que consisteix en una sèrie de postures i exercicis actius que tenen com a objectiu tonificar la faixa abdominal i el sòl pèlvic. S’anomena gimnàstica abdominal  hipopressiva perquè el que aconsegueix és reduir el grau de pressió que s’exerceix sobre les vísceres en els esforços abdominals. A l’activar-se la musculatura abdominal profunda i produir-se  l’efecte de succió del diafragma  sobre les vísceres s’aconsegueix reduir el seu pes de les i corregir la direcció dels vectors de pressió que recauen en la pelvis menor i el sòl pèlvic.  D’aquí el seu ús tradicional en la recuperació post-part i en la rehabilitació de problemes uro-ginecològics com la incontinència urinària. No obstant, els beneficis  i les indicacions de la pràctica de la GAH van molt més enllà de tractar i prevenir la debilitat del sòl pèlvic.
• La tonificació de la faixa abdominal contribueix a estabilitzar i descomprimir la columna lumbo-sacre, aconseguint  corregir  i alinear la postura i  d’aquesta manera prevenir  patologies i dolors quotidians  de la columna vertebral.
• Una adequada contracció del diafragma  optimitza  la seva capacitat d’expandir la caixa toràcica i contribueix d’aquesta manera a millorar la capacitat respiratòria i l’oxigenació dels teixits, repercutint en tot el sistema cardiovascular. En augmentar  l’efecte de succió diafragmàtica s’aconsegueix descongestionar la pelvis menor,  millorant el retorn venós i limfàtic de les extremitats inferiors i de tot el sistema visceral.
• La hipopressió que es genera sobre els òrgans digestius, excretors i reproductors estabilitza els seus mecanismes de subjecció, ajudant a que estiguin més estables i bombejats pel moviment respiratori. L’efecte d’aquest bombeig continuo assegura una correcta circulació de la sang en els òrgans i conseqüentment en el seu correcte funcionament.

Té com a objectius:

  • Potenciar els músculs del periné i del abdomen
  • Millorar la incontinencia urinària i el restrenyiment
  • Estabilitzar i descomprimir la columna, especialmente la zona lumbar
  • Millorar la postura, augmentar la flexibilitat global. Així disminueix i/o evita el dolor d’esquena
  • Augmentar l’amplitut torácica i la capacitat respiratòria (oxigenació, estrès, ansietat, asma…)
  • Assegurar un correcte bombeig-vascularització de les vísceres abdominals i toràciques
  • Reduir el perímetre de la cintura
Com a indicacions:
  • Post-part
  • Prolapses i incontinencia urinària lleu o moderada, restrenyiment
  • Debilitat abdominal, cirurgia abdominal
  • Època de menopausa o irregularitats de la menstruació
  • Dolor d’esquena i patologies de raquis
  • Asma i dificultats respiratòries
  • Estrès i ansietat, ja que facilita la relaxació
  • Apneistes, cantants i instrumentistes de vent

S’ha de tenir en compte que només esta contraindicat durant l’embaràs, la quarantena i persones amb hipertensió arterial no controlada.

Durant la sessió, els assistents sota la supervisió atenta de l’Anna Torné, van practicar alguna d’aquestes postures. Al final de la sessió es van comentar les sensacions que s’havien experimentat i la importancia d’adquirir i practicar aquestes tècniques posturals per reduir la pressió intrabdominal.

La gimnàstica abominal hipopressiva es començarà a partir del dilluns 25 d’Abril a les 19.00h, sessions practiques a l’IDE.

IMG-20160412-WA0000IMG-20160412-WA0004
Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Sessió informativa de Reiki

Maribel Negre, Mestra de Reiki. IDE, Institut de l’estrès.

foto reiki 6 abril

El dia 6 d’abril la mestre de Reiki Maribel Negre, va explicar què és i que no és el Reiki, en què es basa i perquè serveix aquesta teràpia reconeguda com a teràpia complementària per l’OMS.
En un llenguatge col·loquial però precís, amb presentació d’exemples pràctics i atenta a les inquietuds dels assistents va aconseguir que el temps de la xerrada es fes curt i que el públic seguís atentament i participés amb les seves preguntes i comentaris.
El Reiki, paraula d’origen japonès , vol dir energia universal vital i és una tècnica energètica que transfereix energia d’un lloc a un altre del cos, mitjançant la imposició de mans, reequilibrant-la en cada persona.
Actua a l’arrel de la malaltia i a nivell mental, emocional i físic. Si un problema o conflicte personal no es resolt a nivell mental, baixa al nivell emocional i finalment al nivell físic.
El Reiki funciona actuant sobre els xacres (centres d’energia situats en el cos) que són els responsables de mobilitzar l’energia. Els xacres estan lligats a glàndules i òrgans determinats.
El Reiki relaxa, reequilibra, desfà bloquejos, elimina toxines, accelera la cicatrització, reforça el sistema immunitari, alleuja dolors… és perfectament compatible amb qualsevol altra teràpia i pot alleujar els efectes secundaris d’alguns medicaments o teràpies més agressives.
Per tot això està indicat en:
estrès
ansietat i angoixa
pors i inseguretats
situacions de pre i postoperatori
i en tots aquells casos en que hi ha un desequilibri energètic i una baixa energia vital.

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Experiències dinàmiques per desetressar-se i millorar la salut

La segona sessió d’experiències dinàmiques es va fer el dimecres 17 de Febrer, es van realitzar activitats sensorials per treballar els cinc sentits (gust, vista, olfacte, oïda i tacte) amb material proporcionat pel centre, com es el cas del tacte on vam posar caixes i no es podia veure que contenia l’interior on la gent anava posant la mà per notar el tacte del objecte i endevinar què era.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Desprès, el fisioterapeuta Fran Múria, va realitzar exercicis de millora postural utilitzant exemples de moviments quotidians que fem al dia dia i que les realitzem malament, com es el fet per exemple de mirar el mòbil o de asseure a la cadira. Es va centrar molt en que la esquena sempre ha d’estar en la posició neutra per no patir dolors musculars ni articulars, i a la llarga evitar hernies discals.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

La sessió va finalitzar amb la nostre experta en comunicació, Montse Bovet, on va realitzar exercicis grupals per poder treballar la comunicació empàtica en situacions de la vida diària i així poder tenir una comunicació més oberta i sense discussions.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Experiències dinàmiques per desestresar-se i millorar la salut

El dimecres dia 10 de febrer va començar el programa de sessions gratuïtes que vam anomenar “Experiències dinàmiques per desestressar-se i millorar la salut”. Aquestes sessions es fan en col·laboració amb la fundació “Obra social la Caixa” i són experiències dinàmiques perquè tant estan dirigides a la part anímica com física del cos.
La primera sessió va ser tot un èxit de convocatòria i els assistents van sortir molt contents de la sessió i amb ganes de venir a la propera que es durà a terme el dimecres 17 de febrer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

La sessió va incloure: Presentació del programa ; què és l’estrès i com ens pot afectar (Mª del Tura Bovet. Investigadora de l’Institut de l’estrès ); una sessió de comunicació empàtica (Montse Bovet experta en comunicació empàtica) per aprendre quatre punts bàsics per tenir una correcta comunicació i poder expresar-nos i dir les coses sense enfadar-nos.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

La sessió va concloure amb uns  exercicis de respiració duts a terme per la Cristina de la Rosa, fisioterapeuta la qual es va centrar en la respiració hipopresiva que permet millorar el sistema circulatori, respiratori i emocional.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Per a més informació de les properes sessions visitar la nostra web, apartat “Notícies”.

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari

Estrès i auriculoteràpia

Roger Ferré Capdevila, acupuntor. IDE, institut de l’estrès.

Per tractar l’estrès i l’ansietat l’auriculoteràpia és molt eficaç. És una branca de la medicina xinesa  que consisteix  en estimular   diferents punts que trobem  a l’orella. És considerat com un microsistema on podem veure la imatge d’un fetus en posició invertida i a on podem trobar uns  punts  bàsics per el tractament de  l’estrès.

orella auriculo blog

Punts d’auriculo eficaços en persones amb estrès:
1. Punt Shen Men: Significa porta divina, ajuda a tranquil·litzar la ment . Tracta l’estrès, el dolor, tensió, ansietat, depressió, insomni
2. Punt Zero: Es un punt mestre i es considera el centre geomètric i fisiològic de tota la aurícula. Porta tot el cos a la homeòstasis, equilibra l’energia i l’activitat cerebral
3. Punt Tàlem: Representa la totalitat del diencèfal, incloent el tàlem i l’hipotàlem. Afecta les connexions talàmiques amb la escorça cerebral i la regulació hipotalàmica dels nervis autònoms i les glàndules endocrines. S’utilitza en la majoria de trastorns dolorosos  crònics i aguts. També actua sobre la neurastènia, ansietat i depressió. És un punt que tonifica el cervell i calma la ment.
4. Punt Tranquil·litzador: És un punt que produeix un efecte de relaxació general i disminueix l’ansietat. Redueix la pressió sanguínia i l’estrès crònic.
5. Punt mestre cerebral: L’estimulació d’aquest punt disminueix l’ansietat, la por, la preocupació, debilitat .
6. Punt Meravellós: S’utilitza en persones molt nervioses, regula el sistema simpàtic. Punt sedatiu, descontracturant, disminueix la tensió arterial.
7. Els omega: Són 3 punts i s’utilitzen en neurosis, persones amb pensaments negatius, obsessions, persones amb mal concepte d’ells mateixos, cansament cerebral, por al futur.
8. Punt neurovegetatiu: principal punt per la inducció d’efectes de sedació de la acupuntura. Equilibra la excitació produïda per el sistema simpàtic. Millora la circulació sanguínia, corregeix els batecs irregulars del cor, tracta la malaltia de Raynaud, redueix el dolor provinent dels òrgans interns, calma els espasmes del múscul llis i redueix els desequilibris del neurovegetatiu.
9. Punt antidepressiu: Punt d’acció psicològica. Tracta la depressió i el mal humor. Punt per la relaxació.

punts auriculo antiestrès

Bibliografía:

Auriculoterapia,  sistemas chino y occidental de acupuntura auricular, Oleson. Ed. Panamericana 2005
Tratado didáctico de auriculomedicina, Juan R. Villaverde. Ed. Mandala ediciones 2004

Publicat dins de Sin categoría | Deixa un comentari